Projekty zrealizowane
2016/2017
ZSP w TOP 10 ogólnopolskiego konkursu "Czas na zdrowie" BOŚ
12.09.2017 Monika Stempin
Nasze "Warzywiaki Łobuziaki" wraz z opiekunem mgr inż. Moniką Stempin wzięli udział w konkursie "Czas na zdrowie". Celem ogólnopolskiego projektu była edukacja prozdrowotna czyli popularyzacja idei zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia oraz promocja wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego. Wiedza zdobyta w czasie realizacji projektu pozwoli na dokonywanie świadomych wyborów służących zdrowiu. Trudno bowiem we współczesnym świecie odróżnić wartościowe produkty od reklamowanych nowinek, zaburzających naturalne mechanizmy organizmu. Jesteśmy na dobrej drodze do destrukcji zdrowia, a tylko wszechstronna, wieloetapowa, rozległa wiedza i edukacja mogą uświadomić społeczeństwu, że zmiana nawyków, myślenia i postaw zarówno wśród dzieci, młodzieży jak i dorosłych jest początkiem lepszego samopoczucia i ratunkiem dla organizmu.
Dziękujemy wszystkim za pomoc i zaangażowanie.
"Warzywiaki Łobuziaki" w składzie:
- Weronika Dysma, Joanna Konieczna, Agnieszka Kupczyk, Dawid Lecheta, Weronika Małysa, Hubert Masłowski, Joanna Musiał, Aleksandra Początek, Aleksandra Posiewała, Jan Radomski, Jessica Śliwińska, Marcin Uran, Adrianna Wieloch, Izabela Woźniak
Festyn "Czas na zdrowie" - już za nami
25.05.2017 Monika Stempin
"Zdrowe życie jest na hicie” pod takim hasłem 21 maja odbył się festyn "Czas na zdrowie", który był zwieńczeniem działań realizowanych w ramach ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez fundację BOŚ.
Celem festynu było zachęcenie do prowadzenia aktywnego i zdrowego trybu życia, promowanie eko-żywności, integracja młodzieży, nauczycieli i rodziców, współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Festyn rozpoczął się mocnym startem – Zumbą prowadzoną przez wykwalifikowanego instruktora Sebastiana Michalskiego.
Swoją obecnością zaszczycił nas Daniel Krakowiak mistrz Europy federacji ADCC, który opowiedział o swojej karierze sportowej, zaprezentował trofea. Dla chętnych mistrz przeprowadził rozgrzewkę i sparing.
W czasie festynu częstowaliśmy „zdrowymi potrawami i napojami” wykonanymi własnoręcznie przez uczniów klasy 1T oraz prezentowano produkty producentów żywności ekologicznej i regionalnej.
Można było skorzystać z porad dietetyka mgr inż. Moniki Malak, zapisać się do bazy dawców szpiku (DKMS) oraz przypomnieć sobie kroki pierwszej pomocy dzięki strażakom OSP Międzybórz.
Był czas aby wrócić do dzieciństwa i wziąć udział w zabawach pt. „Znów dzieckiem być" uwieńczeniem tych zabaw było wykonanie wspólnych plakatów za pomocą rąk i farbek.
Podczas festynu zaprezentowano serie filmików „Śmietnik w mojej głowie” poświęconych promocji zrównoważonego odżywiania i żywności ekologicznej.
Zaproszenie na festyn przyjęły lokalne władze Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz Jarosław Głowacki, wiceburmistrz Barbara Witkowska
i przewodniczący Rady Miejskiej Witold Lechowicz.
Dziękujemy wszystkim za pomoc i za to, że byliście z nami.
"Warzywiaki Łobuziaki" w składzie:
- Weronika Dysma, Asia Konieczna, Weronika Małysa, Joanna Musiał, Hubert Masłowski, Ola Początek, Jessica Śliwińska, Marcin Uran, Adrianna Wieloch, Izabella Woźniak
"Welcome Europe" III
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ewa Panaś
Praktyka zawodowa w Magdeburgu
W dniach 27.02.2017 - 17.03.2017 r. uczniowie kl. II Technikum uczestniczyli w praktykach zawodowych w Magdeburgu w ramach projektu „Welcome Europe” Fundacji Kształcenia Zawodowego i Międzykulturowego FAVEO. Młodzież została zakwaterowana w ośrodku hotelowo – restauracyjnym Bildungsnetzwerk w Magdeburgu, gdzie odbywała praktykę w zawodzie technik żywienia. Uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju warsztatach między innymi przygotowanie ryb i owoców morza, flambirowanie, tranżerowanie, parzenie kawy oraz przyrządzanie koktajli.
Uczestnicy praktyk mieli zapewniony również szeroki program kulturowy między innymi zwiedzanie miasta, wyjazd do Lipska, wycieczka do hotelu „Ramada” oraz wycieczka na kręgle.
Udział w praktykach zapewnił uczniom zdobycie doświadczenia zawodowego, wykorzystanie umiejętności teoretycznych w praktyce oraz rozwój takich cech osobowości jak odpowiedzialność, samodzielność, kreatywność. Młodzież podniosła także swoje kompetencje językowe oraz poszerzyła wiedzę na temat kultury i obyczajów Niemiec.
2015/2016
"Welcome Europe" II
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Monika Stempin
Praktyka zawodowa w Magdeburgu
Od 7 - 25 marca 2016 r. kl. II Technikum odbyła praktyki zawodowe w ośrodku Bildungsnetzwerk w Magdeburgu, dzięki fundacji Faveo. Uczyli się zawodu pod czujnym okiem doświadczonych niemieckich kucharzy. Klasa brała udział w wielu fantastycznych warsztatach. Najlepiej oceniono warsztaty sporządzania drinków bezalkoholowych, flambirowanie, warsztaty z win oraz ryb i owoców morza. W ostatnim tygodniu praktykanci zorganizowali Dzień Polski, w którym dla wszystkich pracowników ośrodka przygotowano charakterystyczne polskie potrawy np. pierogi. Uczniowie mieli możliwość poznania historii i zwiedzenia Berlina, w tym wspaniałego muzeum figur woskowych Madame Tussaud. Podczas praktyk uczennice nabyły nowych umiejętności i ciekawych doświadczeń, które na pewno wykorzystają. O pobycie w ośrodku młodzi technicy żywienia opowiadają z uśmiechem na twarzy, często wracając do wielu wspaniałych wspomnień; Magdeburg pożegnali ze łzami w oczach.
2014/2015
„Mobilność międzynarodowa kluczem do jakości edukacji zawodowej”
Ewa Sługocka
13 kwietnia 2015 r. odbyło się w naszej szkole podsumowanie projektu „Mobilność międzynarodowa kluczem do jakości edukacji zawodowej” - MOBI, realizowanego w ramach współpracy z fundacją FAVEO. Podczas uroczystości swoją obecnością zaszczycili szkołę zaproszeni goście:
- Starosta powiatu oleśnickiego – p. Wojciech Kociński
- Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz – p. Jarosław Głowacki
- Z-ca burmistrza Miasta i Gminy Międzybórz – p. Barbara Witkowska
- dyrektorzy placówek oświatowych powiatu oleśnickiego nadzorujących kształcenie ponadgimnazjalne
- dyrektorzy szkół międzyborskich
- przedstawicielka fundacji FAVEO – p. Magdalena Mazik-Gorzelańczyk
- przedstawiciele pracodawców
- Przewodnicz±cy Rady Rodziców – p. Zbigniew Weszka
Planowanie i przebieg tego przedsięwzięcia przedstawili kolejno w formie prezentacji multimedialnych: przedstawicielka fundacji FAVEO, uczniowie i nauczyciele ZSP w Międzyborzu uczestniczący w projekcie. Miłym akcentem okazała się rozmowa przez Skype z właścicielem hotelu w Magdeburgu – p. Mathiasem Hirschmannem, który niezwykle ciepło wypowiedział się na temat przedsięwzięcia i uczestników projektu. Część oficjalną zakończyła projekcja krótkiego filmu o szkole oraz słowa p. Starosty i p. Burmistrza podkreślające korzyści uczestnictwa w aktywizujących formach doskonalenia zawodowego. Po części oficjalnej zaproszeni goście zwiedzali obiekt naszej szkoły. Na końcu udali się na poczęstunek przygotowany w formie cateringu przez pracodawców, z którymi współpracuje szkoła: AROMA STONE, Cukiernia CYGAL, Cukiernia KOŁACZ oraz ZMK Król Sp.J..
Program Erasmus+
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Jolanta Michałek
Nauczyciele w Magdeburgu
W dniach 16-20 marca 2015 r. nauczyciele przedmiotów zawodowych odbyli szkolenie w Magdeburgu w ramach programu Erasmus+.
Autorem projektu jest firma FAVEO z Wrocławia a jego głównym działaniem trzytygodniowa praktyka zawodowa
dla młodzieży klas II i III naszej szkoły w zawodzie hotelarstwo oraz technik żywienia i usług gastronomicznych właśnie w Magdeburgu.
Szkolenie pozwoliło poznać nam dualny system kształcenia zawodowego w jednym z landów Niemiec - Saksonia-Anhalt - oraz zapoznać się
z warunkami w jakich nasza młodzież przebywała na praktykach. Profesjonalni pracownicy, szefowie kuchni, kelnerzy służyli radą nie tylko uczniom ale i nam - nauczycielom.
Pod okiem szefa kuchni sami przygotowaliśmy czterodaniowy wykwintny posiłek.
Odwiedziliśmy również szkoły zawodowe w Magdeburgu i Quedlinburgu - uroczym miasteczku wpisanym na listę UNESCO.
Organizator zadbał też o część turystyczną i poznawczą Magdeburga. Niemiecki organizator perfekcyjnie zaplanował wszystkie działania toteż pobyt
zarówno młodzieży jak i nauczycieli był na bardzo wysokim poziomie
"Welcome Europe" I
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Opiekun praktyk: Ewa Panaś
Praktyka zawodowa w Magdeburgu
W dniach 01.03.2015 - 20.03.2015r. uczniowie kl. II i kl. III Technikum Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Międzyborzu uczestniczyli
w praktykach zawodowych w Magdeburgu w ramach projektu mobilności Fundacji Kształcenia Zawodowego i Międzykulturowego FAVEO
„Mobilność międzynarodowa kluczem do jakości edukacji zawodowej” - MOBI.
Młodzież została zakwaterowana w ośrodku hotelowo – restauracyjnym Bildungsnetzwerk w Magdeburgu, gdzie odbywała praktykę
w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik hotelarz. Uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju warsztatach
między innymi dania słodkie, desery, przygotowanie ryb i owoców morza, warsztaty z pieczenia, nauka o sosach, rodzajach mięs,
sałatkach i dressingach a także przygotowanie sali, nakrywanie i dekorowanie, pisanie karty menu, składanie serwetek.
Uczestnicy stażu mieli zapewniony również szeroki program kulturowy między innymi zwiedzanie miasta, wizyta w gorzelni Abtshof,
gdzie produkowane są typowe niemieckie alkohole, takie jak legendarny Absynt 66, likiery czy spirytualia ziołowe.
Duże wrażenie wywarł również zwiedzany Art Hotel zaprojektowany przez austriackiego malarza, grafika, rzezbiarza Friedensreicha Hundertwassera.
Miłym przeżyciem był także rejs statkiem po Łabie.
Udział w praktykach zapewnił uczniom zdobycie doświadczenia zawodowego, wykorzystanie umiejętności teoretycznych w praktyce
oraz rozwój takich cech osobowości jak odpowiedzialność, samodzielność, kreatywność. Młodzież podniosła także swoje kompetencje językowe
oraz poszerzyła wiedzę na temat kultury i obyczajów Niemiec.
W ostatnim tygodniu praktyk ośrodek w Magdeburgu odwiedzili nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Międzyborzu
oraz Zespołu Szkół w Miliczu jak również polscy opiekunowie praktyk z różnych przedsiębiorstw. Mieli oni okazję zapoznać się
z niemieckim dualnym systemem kształcenia, z przedsiębiorcami prowadzącymi praktyki uczniowskie oraz uczestniczyli w warsztatach kulinarnych.
Z dużym bagażem nowych doświadczeń wróciliśmy do Polski.
2012/2013
"In Search of the Occident: the Azores"
 
Krzysztof Gmerek
"Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych"
"W poszukiwaniu zachodu: Azory"
Od 15 - 20 lipca 2013 trójka nauczycieli z naszej szkoły:
Jolanta Michałek, Krzysztof Gmerek i Sebastian Siwek,
brała udział w kursie "In Search of the Occident: the Azores"
w ramach projektu "Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej"
Uczestnikami kursu byli nauczyciele z 15 państw europy, w sumie 32 osoby w tym 7 nauczycieli z Polski.
Odwiedziliśmy 3 z 9 wysp archipelagu Azorów: Terceira, Faial i Pico, poznając historię, kulturę, życie codzienne ludności a przede wszystkim piękno tego
"ostaniego Raju na Ziemii" - wspaniałych widoków, tęczowych kolorów skał i oceanu, roślinności endemicznej charakterystycznej tylko dla tych wysp wulkanicznych.
Dzień 1 "Terceira"
Angra do Heroismo
Pierwszy dzień to przede wszystkim dzień organizacyjny: program, harmonogram, wzajemne poznanie się z uczestnikami kursu (w większości znaliśmy się już ze strony informacyjnej www.chain.to),
Nad wszystkim czuwają organizatorzy kursu - Fokko, Ana i Katrina.
wspólny obiad i to co miało okazać się atrakcją dla nas wszystkich- scenki teatralne przygotowywane w grupach pod okiem Daniela.
Dzień 2 "Terceira"
Monte Brasil, Biscoitos, Algar do Carvao, Furnas do Enxofre
Rozpoczynamy od historycznych wzgórz Monte Brasil które stanowiły punkt obrony wejścia do portu Angra. Do dnia dzisiejszego znajduje się tu garnizon wojsk portugalskich. Pogoda "jak to na Azorach" ale i tak widoki piękne. Historia wysp od czasów Vasco Da Gamy, przez II wojnę światową po dzień dzisiejszy.
Wyprawa na jeden ze szczytów gdzie znajduje się punkt obserwacji wielorybów ... Silvana je widziała.
Potem przejazd autokarem do Biscoitos: Muzem Wina, naturalne baseny, ...co można złowić w wodach przybrzeżnych? (kombinezowi przygląda się bacznie Anders który też nurkuje) ..., linie obrony wybrzeża i oczywiście... winnice,
Krajobraz "księżycowy", jakby sprzed milionów lat...
... wulkaniczna grota i gorące źródła których niestety nie udało nam się zobaczyć.
Dzień 3 "Terceira"
Biblioteka, Ogród Duque, Fort Sao Sebastiao, Twierdza Sao Joao Baptista
Dzień rozpoczynamy w bibliotece poznając historię stolicy Terceiry - Angra do Heroismo. Potem wyprawa na szczyt Alto da Memoria, przedstawienie (Ana w swojej życiowej roli) i zejście do ogrodów Jardim Duque da Terceira.
Wzgórza Monte Brasil, na których byliśmy poprzedniego dnia, w chmurach. Schodzimy do portu gdzie odgrywamy kolejne, przygotowane w grupach, scenki związane z historią i kulturą wysp ...
... !!! uśmiercili Fokko !!!
Z portu udajemy się do Castelo de Sao Sebastiao, pamiątkowe zdjęcie polskiej grupy
Sebastian, Jola, Kinga, Krzysiek, Kasia, Wojtek - niestety bez Basi która "cierpi",
performance kolejnej grupy - Theodoros i Herman pokonani przez ... kobiety! i powrót do miasta.
Popołudnie spędzamy w garnizonie wojskowym zwiedzając zabytkowy kościół i fortyfikacje. No i oczywiście występy kolejnej grupy (Sebastian nakrzyczał na Jolantę).
Wieczór 18:30 - tego na żywo jeszcze nie oglądaliśmy... gonitwy byków po ulicach miasta! Terceira znana jest z gonitwy byków na linie, wydarzenie wyjątkowe na Azorach. Byk jest wypuszczany na ulicę z bardzo długim sznurem na szyi, zwykle na głównej drodze w małej wiosce lub dzielnicy miasta. Przed każdym uwolnieniem byka z drewnianej skrzyni, odpalana jest mała rakieta. Pojedyńczy sygnał wskazuje, że byk jest na ulicy, a zabawa się rozpoczyna. Byk jest asekurowany na linie przez dwie grupy po pięciu doświadczonych ludzi. Młodzi ludzie próbują zatarasować drogę bykowi, podchodząc jak najbliżej, co go strasznia drażni. Cała gra jest zabawna ale i niebezpieczna.
Dzień 4 "Terceira - Faial"
Angra-Muzeum, Praia da Vitoria, przelot na Faial do Horty
To ostatni dzień w Angra do Heroismo. Zwiedzamy Convento de Sao Francisco. Historia to pasja Fokko.
Jola robi zdjęcia, Dimitris i uśmiechnięta zawsze Despina uważnie oglądają prezentację ... trochę schowała się Karin.
Daniel, Katrina, Adela i Hannaleena(vel. Vasco da Gama) są najlepsi -
ćwiczymy w każdym miejscu naszą "Chamateia" śpiewaną po... portugalsku.
Przejazd do Praia da Vitoria - drugiego największego miasta(portu)) na wyspie, któremu możemy poświęcić tylko kilka godzin.
Następny performance to ułożenie słów do naszej piosenki w rodzimych językach ...
Kolejno po: polsku, grecku, szwedzku
Przelot na Faial, marina i kolacja nad oceanem.
Dzień 5 "Faial" - Whale Watching, "Pico"
Lajes do Pico, Lagoa do Capitao, Sao Raque do Pico, Madalena
Rano zbiórka pod słynnym "Peter Cafe Sport". Najpierw prelekcja w klubie i wypływamy na oglądanie wielorybów i delfinów ...
... Wojtek i Leo już "polują na zdjęcia" ale piękny jest tylko Pico co chwila "ubrany w inne chmurki".
Płyniemy dalej, Katrina, Fokko i Ana trzymają się mocno ... Frederique także.
.. i !!! SĄ !!!
Wpływamy do portu Lajes do Pico i zwiedzamy muzeum wielorybnictwa. Niesamowite rzeczy wyrabiano z kości i zębów ...
Przejazd autokarem do Lagoa do Capitao gdzie wszystkie grupy odśpiewują swoją wersję "Chamateia-Chain". Takiej ilości hortensji nigdzie nie widzieliśmy!
W Sao Roque do Pico oglądamy bazę-przetwórnię wielorybniczą.
W drodze do Madaleny zatrzymujemy się w winnicy nad brzegiem oceanu. To zdjęcie Jola będzie pokazywać wnukom.
Na horyzoncie widoczna kolejna wyspa archipelagu Sao Jorge.
Z Madaleny wypływamy w drogę powrotną na Faial. Widoki przepiękne! i ten Pico.
Dzień 6-ostatni "Faial"
Capelinhos volcano
Zakończenie kursu zaplanowano na wulkanie Capelinhos.
Ostatnie wybuchy w 1957 i 1958 roku zwiększyły terytorium zamorskie portugalii o 2,5 km2 -
ale do dnia dzisiejszego ocean zabrał już połowę z tej powierzchni. Obok latarni morskiej wybudowano pod ziemią wspaniałe muzeum o historii wybuchu.
U podstawy latarni, grupy zaprezentowały swoje ostatnie przedstawienia.
A potem przejście szlakiem z przewodnikami na wulkan. Podczas podejścia tajfun "chciał nam zabrać" Elenę.
Wręczenie dyplomów ukończenia kursu w takim miejscu - na wulkanie!!!
Idziemy po czerwonych jak cegła skałach-piasku na krawędź szczytu skąd rozciąga się przepiękny widok. Koniec wycieczki - schodzimy w dół na wybrzeże.
Wieczorem spotykamy się w barze "Peter Cafe Sport" po raz ostatni.
Furorę zrobił Herman w swoich spodniach ... gdyby tylko kasował pieniądze za każde zdjęcie ze sobą!
Ha, jak wygląda przyjaźń polsko-niemiecka?
Po muzeum oprowadza nas właściciel, prawnuk założyciela tego najsłynniejszego baru dla żeglarzy na świecie.
"Pożegnamy się dzisiaj, pożegnamy bez żalu..." to słowa piosenki. Pożegnania są zawsze trudne - ale nasze było bardzo wesołe. Wierzę, że spotkamy się ponownie na innym wyjeździe w tak wspaniałej grupie.
Tak obszernego programu nie bylibyśmy w stanie zrealizować gdyby nie doskonała organizacja i zaangażowanie organizatorów.
!!! Fokko, Ana, Katrina, Daniel - należą się Wam szczególne podziękowania !!!
"Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II" - Kursy 2012/2013
 
Projekt realizowany był jako projekt systemowy przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego - Wydział Edukacji i Nauki
oraz Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu jako głównego realizatora.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Celem głównym projektu jest podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego młodzieży Dolnego Śląska
poprzez realizację programów rozwojowych szkół prowadzących kształcenie zawodowe zgodnie z potrzebami rynku pracy.
Działania projektu mają powiązać kształcenie zawodowe z rynkiem pracy, kładąc nacisk na umiejętności,
a nie same wiadomości, przez co gospodarka regionu zyska lepiej przygotowaną kadrę.
Zajęcia w projekcie przygotowują młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-gospodarczym.
Wzrost bezrobocia i rosnący kryzys gospodarczy powodują, iż większe szanse na znalezienie pracy będą miały osoby
posiadające wysokie specjalistyczne kwalifikacje zawodowe i rozwinięte umiejętności społeczne.
Młodzież uczestnicząca w projekcie już po kilku zajęciach może pochwalić się nowymi umiejętnościami i wiedzą niezbędną
do zaistnienia na współczesnym rynku pracy, jak i w życiu codziennym.
Kursy:
- Carving na nowo
- Drugi kurs baristy
- Oczekiwany kurs wizażu
- Stylizacja paznokci
- Bukieciarz - florysta
- Profesjonalny kurs kelnerski
- Obsługa kasy fiskalnej
- Następne edycje kursów
- Animator czasu wolnego
- Kurs barmański po raz drugi
"Carving na nowo"
6 - 9 września 2012 r. Magdalena Sowińska
Tuż po rozpoczęciu roku szkolnego rozpoczął się kolejny kurs Carvingu. Dzięki udziałowi w projekcie Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II, kolejni uczniowie naszej szkoły zdobyli certyfikaty świadczące o ich zdolnościach rzeźbienia w owocach i warzywach. Uczniowie uczestniczyli zarówno w zajęciach teoretycznych, jak i praktycznych. Kurs obejmował zapoznanie się z charakterystyką metod pracy carvingu, rzeźbienie w owocach dostepnych w sezonie: jabłkach, pomarańczach, melonach, rzeźbienie w warzywach dostępnych w sezonie: rzodkiewka, cebula, marchewka, układanie kompozycji w wykonanych ozdób.
Drugi kurs baristy
10 - 12 września 2012 r. Magdalena Sowińska
Już kilka dni po zakończonym kursie Carvingu rozpoczął się kurs baristyczny. Uczestnicy wykładów poznali podstawy zawodu baristy, kulturę picia kawy, historię kawy, gatunki i odmiany kawy, uprawa, zbiór, obróbka i palenie kawy, techniki i sprzęt do przygotowywania kawy oraz gatunki i metody parzenia herbaty i produkcję czekolady do wyrobu kakao.
Podczas zajęć praktycznych uczyli się parzyć espresso, spieniać mleko do wykonania kaw mlecznych, techniki latte art czyli zdobienie kaw za pomocą spienionego mleka, poznawali także metody powstawania cocktaili alkoholowych z wykorzystaniem kawy. Dowiedzieli się jak powinna przebiegać prawidłowa obsługa klienta w kawiarnii oraz jak profesjonalnie użytkować i konserwować sprzęt na którym się pracuje. Każdy uczestnik, który pozytywnie ukończył kurs na zakończenie otrzymał certyfikat potwierdzający jego umiejętności nabyte podczas zajęć.
Oczekiwany kurs wizażu
1 - 5 października 2012 r. Magdalena Sowińska
Kurs prowadzony był przez panią Agnieszkę Wydmańską, Na pierwszym spotkaniu wprowadziła nas w tajniki makijażu. Pokazała nam ona przyrządy do wykonywania prawidłowego makijażu, kolejność stosowania kosmetyków, rodzaje makijażów oraz jej dzieła, które nas bardzo zachwyciły. Wszystkie dziewczyny były bardzo zafascynowane przyrządami oraz kosmetykami.
Miałyśmy wtedy okazje przekonać się jakie popełniamy błędy malując się oraz co można w naszym wyglądzie twarzy skorygować tak, abyśmy wyglądały perfekcyjnie. Na zajęciach uczyłyśmy się kolejno makijażu dziennego oraz jego przejścia w wieczorowy, wykonywałyśmy również makijaże fashion i ślubne. Do pracy zachęcił nas sprzęt pani Agnieszki, a najbardziej momenty w których miałyśmy okazję przykleić sobie rzęsy, cekinki oraz ozdobić twarz farbkami i brokatem. Powstały przeróżnie charakteryzacje. Bardzo fantastyczne oraz kontrastowe.
Zajęciami, które nas bardzo zaciekawiły były również zajęcia z analizy kolorystycznej, dzięki próbnikom byłyśmy w stanie określić czy pasuje do nas złoto czy srebro, czy pasują do nas kolory ciepłe czy zimne, a może czy jesteśmy wiosną, latem, jesienią czy zimą. To zadanie wywołało wiele konwersacji i podziałów zdań, ponieważ niektóre dziewczyny miały bardzo specyficzną urodę, do której pasowało wszystko . Zawsze wracałyśmy do domu z uśmiechniętą twarzą i twórczym makijażem.
Stylizacja paznokci
Magdalena Sowińska
Po kursie wizażu, rozpoczęliśmy w podobnym składzie kurs stylizacji paznokci, również prowadzony przez p. Agnieszkę Wydmańską. Na kursie dowiadywaliśmy jak można szybko i efektownie ozdobić paznokcie dwoma podstawowymi metodami żelową i akrylową oraz dodatkowo poznaliśmy metodę hybrydową.
Na pierwszych zajęciach zapoznaliśmy się z podstawowym sprzętem jaki powinna posiadać osoba wykonująca tego typu zabiegi oraz co dana osoba powinna wiedzieć o wykonywanych czynnościach. Następnie przeszliśmy do wykonywania masażu odprężającego dłoni, wykonywania manicure. Na kolejnych zajęciach wykonywaliśmy metodą prób i błędów ozdoby na własnych paznokciach lub koleżanki, dla niej ryzykujących były dostępny tipsy. Każda wykonując je własnoręcznie miała możliwość zapoznania się z różnymi metodami wykonania tej samej czynności. Dowiedzieliśmy się iż metoda żelowa pod względem wykonania jest dłuższa od metody akrylowej, jest również słabsza pod względem trwałości. Natomiast zdobnictwo metodą akrylową jest mniej praktyczne, niż ozdoby wykonane metodą żelową. Każda chętna miała okazję wykonania również manicure hybrydowego.
Gdy wykonywałyśmy czynności kosmetyczne, każda miała możliwość zrobienia sobie zabiegu parafinowego, który doskonale nawilża skórę dłoni, ponadto doskonale działa ochronnie na przełomach pór roku np.: jesień - zima, czy zima - wiosna, dlatego warto go wykonywać.
Bukieciarz - florysta
Magdalena Sowińska
Zaraz po zakończonym kursie stylizacji paznokci rozpoczęliśmy kurs Bukieciarz - florysta. Kurs cieszył się powodzeniem głównie wśród dziewcząt. Już od pierwszych zajęć uczyliśmy się nazw kwiatów oraz nazw sprzętu florystycznego podczas wykonywania wianków. Kolejnym zadaniem, które miałyśmy wykonać były jesienne wieńce składające się z liści oraz szyszek, mchu, kory, gałęzi, kasztanów, żołędzi, sztucznych jarzębin i jabłek. Tego typu prace udowadniają, że można wykonać coś z niczego.
Kolejnym wyzwaniem było wykonanie drzewka ozdobnego wykonanego z kuli styropianowej, liści, doniczki, patyka, gabki florystycznej
oraz żywych kwiatów. Wykonanie bukietu z żywych róż lub gerberów z wykorzystaniem liści i trawy niedźwiedziej wymagało
nie tylko zręczności manualnej ale także sporo cierpliwości.
Zadaniami na ostatni dzień kursu było wykonanie bukietu ślubnego na mikrofonie florystycznym z wykorzystaniem kwiatów świeżych
i udekorowanie go oraz napisanie egzaminu decydującego o ocenie na zaświadczeniu ukończenia kursu.
Podczas trwania zajęć dziewczyny były różnie nastawione do wykonywanych prac, niektóre podchodziły do tego bardzo emocjonalnie, inne nie zwracając uwagi na niepowodzenia uparcie dążyły do postawionego im celu. Podsumowując, pomimo wielu emocji nawet w dniu egzaminu, spowodowanych u niektórych brakiem koordynacji, wszyscy zakończyli kurs z oceną pozytywną i uśmiechem na twarzy.
Profesjonalny kurs kelnerski
Magdalena Sowińska
Rozpoczął się najdłuższy z kursów jakie dotychczas zostały przeprowadzone. 100 godzinny kurs wprowadzający nas w tajniki pracy kelnera.
Dowiedzieliśmy się jakie predyspozycje fizyczne i psychiczne powinien posiadać dobry kelner, jakie umiejętności powinien nabyć oraz jakie
powinien posiadać wykształcenie.
Podczas kursu mieliśmy nie tylko teorię, ale i zajęcia praktyczne które polegały na rozkładaniu i składaniu obrusu, umiejętności
noszenia talerzy z daniami, podstawowym nakryciu stołu, przeprowadzeniu dekantacji przy konsumencie oraz obsłudze konsumenta.
Mieliśmy także za zadanie dobranie odpowiedniej zastawy stołowej do pory dnia, przeznaczenia oraz serwowanych dań.
Zaznajomiliśmy się ze standardowym wyposażeniem kelnera, jego podstawowymi zadaniami i czynnościami, środowiskiem pracy,
warunkami pracy w zawodzie oraz z możliwościami awansu w hierarchii zawodowej. Dowiedzieliśmy się jaki wpływ na konsumentów ma zachowanie
i wygląd sali konsumenckiej jak i kelnera. Nauczyliśmy się jak należy odczytywać ułożenie sztućców oraz gesty klientów.
Przypomnieliśmy sobie style obsługi w restauracjach. Zaznajomiliśmy się z podstawowymi zasadami obowiązującymi kelnerów głównie
dotyczące serwowania dań. Podczas zajęć układaliśmy również menu restauracyjne, dowiadując się czym powinniśmy się kierować,
w jaki sposób zapisywać nazwy potraw oraz co powinno znaleźć się w informacjach dodatkowych przy potrawie.
Jak wcześniej zostało wspomniane mieliśmy zajęcia praktyczne, które polegały również na obsłudze konsumenta czyli w tym przypadku naszych koleżanek i kolegów.
Pod czujnym okiem wykładowcy poprawialiśmy szczegółowe niedociągnięcia wynikające prawdopodobnie ze stresu, ponieważ wielu z uczestniczących
wykonywało tego typu czynności pierwszy raz.
Zajęcia zakończyły się egzaminem teoretycznym dotyczącym obsługi konsumenta, stylów serwowania dań oraz predyspozycji jakie powinien posiadać kelner.
Obsługa kasy fiskalnej
Magdalena Sowińska
Kursem zamykającym ten maraton wiedzy jest obsługa kasy fiskalnej. Spodziewaliśmy się kilku godzin wiedzy teoretycznej, jednakże jak wiadomo najlepszy sposób nauki to praktyka dostaliśmy zatem kasy fiskalne po krótkim zapoznaniu się z nimi dostaliśmy podstawowe zadania, które miały na celu zaprogramowanie kasy dla danego sklepu, zarejestrowaniu kasjerów, ustawieniu stawek podatkowych, wprowadzeniu towarów do bazy oraz dokonanie raportów. Nie odbyło się bez śmiesznych momentów, gdy na przykład poprzez naciśnięcie dowolnego klawisza kasy same zaczęły drukować paragony a ich długości były oszałamiające, niejednokrotnie przez takie sytuacje potrzebna była wymiana papieru co w brew pozorom nie było takie łatwe. Gdy nadszedł egzaminu kasy fiskalne nie kryły już przed nami żadnych tajemnic
Egzamin polegał na wykonaniu podstawowych czynności jakie powinien dokonać każdy kasjer przed rozpoczęciem swojej zmiany oraz dodać do bazy towarów nowy produkt wraz z uwzględnieniem ceny, stawek podatkowych oraz kodem kreskowym.
Następne edycje kursów
Magdalena Sowińska
W grudniu odbyły się ponownie kursy obsługa kasy fiskalnej oraz barista. W kursach brały udział grupy 15 osobowe.
Zajęcia były prowadzone ze specjalistami w tych dziedzinach. Uczestnicy brali udział zarówno w zajęciach teoretycznych jak i praktycznych,
które kończyły się egzaminem, sprawdzającym nabyte umiejętności. Uczestnicy podczas kursów musieli wykazać się pomysłowością,
bo od niej zależała ocena końcowa. Osoby które pozytywnie ukończyły kurs otrzymają certyfikaty potwierdzające kwalifikacje.
Następnym kursem, na który cierpliwie czekamy jest opiekun kolonii, dzięki któremu będziemy mogli wyjeżdżać na kolonie czy zgrupowania w roli opiekuna.
Animator czasu wolnego
Magdalena Sowińska
Od 5 kwietnia do 13 kwietnia 2013 r. odbył się kurs ANIMATOR CZASU WOLNEGO.
W małym gronie bo zaledwie 15 osobowym mieliśmy przyjemność zapoznać się z możliwościami jakie daje nam praca animatora czasu wolnego i w jakich miejscach może być ona wykonywana. Dowiedzieliśmy się co to jest właściwie animacja, jakie prawa i obowiązki należą do animatora, jak wygląda ta praca w Polsce i za granicą. Poznaliśmy przyjemności i trudności jakie można napotkać podczas wykonywania pracy. Zaznajomiliśmy się z psychologią pracy animatora czyli z zasadami zachowania, mową ciała, podstawami retoryki. Dowiedzieliśmy się na co powinniśmy zwracać uwagę podczas komunikacji zarówno z gośćmi, turystami jak i kierownictwem oraz współpracownikami. Szczególną uwagę zwróciliśmy przy omawianiu zagadnienia o autoprezentacji: na co powinniśmy zwrócić uwagę, jaka powinna być nasza mowa ciała oraz prawidłowe zachowanie w pracy. Mieliśmy przyjemność zapoznania się z harmonogramem pracy Animatora, czyli jak wygląda jeden dzień z życia Animatora czasu wolnego w hotelu. Na zakończenie kursu odbył się test sprawdzający naszą nabytą wiedzę podczas zajęć. Każdy uczestnik, który pozytywnie zaliczył egzamin otrzymał Certyfikat ukończenia kursu zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Kurs barmański po raz drugi
Magdalena Sowińska
Ruszyła nowa edycja kursu barmańskiego prowadzona ponownie przez przedstawiciela Krakowskiej Szkoły Restauratorów. Od 19 kwietnia br. 15 osobowa grupa uczniów naszej szkoły przyswaja wiedzę z zakresu jakże złożonego zawodu jakim jest barman. Każdy uczestnik podczas 20 lekcji teoretycznych musi zapoznać się z prawidłową postawą, ubiorem barmana oraz z zachowaniem.
Każdy będzie miał okazję zaznajomić się z elementami wyposażenia stanowiska pracy barmana, czyli z miarami i miarkami, shakerami, korkociągami, szklanicami, sitkami, nożykami, wyciskarkami, dozownikami, muddlerem oraz z rodzajami szkła w jakim podajemy drinki. Zapoznają się z podstawowym rodzajami oraz z podrodzajami zarówno alkoholi jaki i drinków, oraz odpowiednimi porami ich podawania. Podczas 10 godzin praktycznych każdy uczestnik musi wykonać samodzielnie drinka, którego skład nawiązuje do omawianego działu alkoholi.
Na zakończenie kursu jako podsumowanie wiedzy przeprowadzony zostanie test, od którego będzie zależało zaliczenie kursu oraz na jaką ocenę zostanie on zdany. Każdy kto pozytywnie ukończy zajęcia otrzyma certyfikat, potwierdzający umiejętności oraz uczestnictwo w kursie.